fredag 1 maj 2009

Big drama!

Hur står det till idag? Dunkar huvudet av för mycket......smällare?

Medans ni sjöng i sverige och lät den inre pyromanen få blomma ut så var det en helt vanlig dag här. Eller, inte helt vanlig.
Jag tog mig till Hank´s, det är en secondhand affär med möbler och ibland har han riktiga fynd. Igår hittade jag en låg bokhylla till Douglas rum och en fantastiskt fin fåtölj till vardagsrummet. Allt för 90 dollar! Vilket fynd!



När jag skulle hämta ut pengar för att betala för grejorna så parkerade jag på parkeringen mittemot bankomaten och Douglas lämnades i bilen för att lyssna på favvoskivan, KidsBop. Barn som sjunger listlåtar. Precis när mina pengar matas ut ur maskinen ser jag att en kvinna tittar in i bilen och ser att han sitter själv där (vilket är ett brott här i landet, kanske i sverige också?) Men jag vinkar och hoppas att hon fattar att jag är påväg tillbaka.

När allt var instuvat i bilen och betalt bar det av till Home Depot för att köpa färg till hyllan. Douglas fick välja färg själv. Det blev blått. Väldigt blått. Eftersom svenska språket blir lite annorlunda för oss. Bara liksom familje språk så kallar Douglas alla män för "lilla gubben". "Vad skall lilla gubben göra med färgen mamma" Det blir ibland väldigt roligt och jag har ingen lust att rätta honom. I hans värld är han en lilla gubbe och likaledes alla män runt honom.

Ialla fall. När vi målar för fullt på hyllan (inget bra drag att låta Douglas "hjälpa till") så kommer plötsligt två polisbilar och stannar vid vår garageuppfart.

En stooooor Ford Expedition och en vanlig. Och det enda som dyker upp i mitt huvud är att kvinnan på parkeringsplatsen anmält mig och de letat upp vart jag bor och nu skall komma och ta hand om Douglas och mig och allt kommer att gå åt helvete!

Ur bilarna kliver två välmunderade konstaplar och säger "goodday ma´m, just want to ask you a couple of questions". Vad skall jag säga rusar igenom mitt huvud. Vad kan jag hitta på? Hjärtat rusar och jag minns med fasa när jag senast pratade med konstapeln och hur det gick. Vad kommer hända med mig och Douglas nu? Vad skall Niklas säga och Sidney som snart kommer med bussen, skall han se att vi blir indragna i en polisbil? Svetten lackar.

Tydligen har det varit inbrott i en villa på granngatan under lunchtid och de undrar om jag sett något misstänkt. Om jag varit hemma under dagen och om någon varit inne i vårat hus. Phu. Och för att vara på den säkra sidan i form av att vara helt oskyldig släpper jag in konstapeln i mitt hus medan jag kollar runt så att allt är på sina platser. Det var en mycket trevlig konstapel. Och jag kommer numer låsa dörrarna när jag lämnar huset.

1 kommentar:

Sara sa...

haha, sjukt roligt med "lilla gubben"!