fredag 8 maj 2009

Fredag i soffan

Hade inte tänkt att skriva något i kväll, tyckte inte att det fanns något att skriva om. Dagen har varit härlig med huset fullt av barn, lek och spring i benen tills det var dags för mina barn att stupa i säng. Men jag hade bara liksom ingen lust att skriva om det, kändes bara tråkigt och tjatigt på något sätt.
Dessutom var jag sugen att se någon bra film eller något på tv i stället. Jag är själv hemma, Niklas är på någon tjusig tillställning. Prisutdelning och ryggdunk gissar jag att det blir. Med likasinnade. Så då får man passa på såhär i Hockeyslutspelstider att se något som är kul! För om man vill se något kvalitets serie på favvokanalen Bravo så får man se sig i stjärnorna efter det eller gå ner i källaren för på stortvn visar bara svettigatestosteronstinnahockeykillar.

Men så slank jag i alla fall in på några tv sidor från sverige och började titta på svenska tvprogram. Kattis och company och Humorgalan.

Då slår det mig. Kattis och Company var ett jätteskämsigt program. Peter stackarn hade förlorat sin hustru i cancer. Och i stället för att det skulle bli en reflektion över vad som händer i livet när livet inte blir som man tänkt så tyckte jag bara synd om honom för att han var tvungen att sitta i tv och vara torr i munnen. Lotta Grey var däremot toppenbra. Men Kattis sådär. Alltså jag tyckte att hon var en stjärna förut men nu kändes det inte helt hundraprocentigt. Som om hon satt och smålog lite i smyg åt stackars Peter med torra munnen.

Och nu, Humorgalan. Herreminje. Kristin Kaspersen. Ser ut som en manlig Lill-Babs med peruk. Fanns det ingen stylist? Men det kanske var det som var själva humorn i det hela? Hon skulle helt klart kunna vara transa. Alltså manlig sådan. Transor kanske bara är manliga? Vad heter det om en tjej klär ut sig till man då? Jämställdhet kanske? Tja, jag vet inte jag.

Konstigt förresten att döpa programmet till Humorgalan. När det egentligen handlar om så himla allvarliga saker som att hjälpa barn i nöd. Själv blev jag världsförälder för 2 eller 3 år sedan och betalar 200 kronor i månaden till Unicef.

Inga kommentarer: