söndag 24 maj 2009

Inte längre oskuld


Vi klarade det! Vi hade en alldeles egen barbeque. Med bara amerikaner. Och med sån diversitet att det är nästan läskigt. På de inbjudna. Men vad trevligt det var! Galet trevligt! Och maten var god och vacker. Barnen skötte sig exemplariskt. Och värdparet höll sams.

Så, de inbjudna var, Diana, i 45 års åldern. Egenföretagare i någonslags it-projektledarbransch. Nancy och Theo, i 60 års åldern han är i tidningsbranchen och redaktör för någon tidning som jag nu inte riktigt har koll på och Niklas är på toa och jag kan inte fråga honom just nu (kan ta 30 minuter innan jag får svar och så länge orkar jag inte vänta).

Reine, (detta är ett tjejnamn och skall inte uttalas som snubben i tv serien tre kronor utan som rätt och slätt Ren) i 30 års åldern, egentligen en artyfarty tjej som stickar diverse grejor men som nu studerar och skall bli socialarbetare. Reines kompis Tamira som jag inte riktigt hann få kläm på vad hon gör men kom från någon känd konstnärsfamilj om jag inte fick det hela om bakfoten. Så var det två hundar och tre barn. En härligt lagom stor samling av männsikor.

Ofta i sverige när det är tillställningar av detta slag så är det en fördrink, kanske en förrätt, grilla och så en efterrätt. Vin eller öl till maten och detta serveras av värden.
Här, ställer man fram en stor hink med massa is och en massa öl, vin, läsk eller vad som kan tänkas drickas. Alla tar med något till apetizers (som inte har något bra namn på svenska för det är ju inte riktigt förrätt) och så småplockar man ett tag. Sen kommer själva middagen. Vi hade köpt kött från vår argentinska handlare. De har en liten liten affär med superfräscha råvaror och allt är galet billigt och av väldigt hög kvalitet.
Desserten var sedan också ett hopplock av det som folk hade med sig. Vi missade även en som Theo och Nancy hade med sig.
Det är så skönt avslappnat och bara trevligt. Menar inte att den svenska varianten är fel på något sätt bara att det här är annorlunda! Och annorlunda är trevligt.

Sen vet jag inte om det är av bara trevlighet men jag bryr mig inte, jag bara suger åt mig när någon säger bra saker om mig just nu. Det är nämligen just var jag behöver. Tala om att maten är god, att jag är en bra värdinna, att mina barn är så trevliga och gulliga att du tänker kidnappa dem och har jag har ett hemtrevligt hem. Ljug om du vill. Jag förstår inte skillnaden. Jag vill bara höra dina vackra ord! Och det var just vad de gjorde. Och jag njöt.

Inga kommentarer: