torsdag 28 maj 2009

Klassindelning

Igår var jag som sagt på Sidneys skola. Det var "chat with the principal" om hur de går tillväga när de sorterar in barnen i nya klasser inför att de börjar i ettan.
Det är många skolor här. Alltså, Kindergarten är i en byggnad på en adress, Ettan i en annan på en helt annan adress. Tvåan och Trean är ytterligare en ny skola på en annan adress och fyran, femman och sexan en fjärde. Slutligen är Middle och Highschool på en femte adress!
Så, för mig där allt detta är nytt har det varit ett riktigt förvirrat läge.

I alla fall var jag grymt imponerad av hur mycket arbete de lägger ner på att skapa dessa nya klasser. Vi som föräldrar har också fått skicka in lappar om vad vi vill att de tänker på när de skall sätta våra barn i klasserna. De kollar såklart på kön och etnicitet, men de kollar också mognadsgrad, ämnesfokusering (om barnen är mer intresserade av något) och vilka barn som passar ihop. Jag har ingen aning om hur sådant går till i sverige, men jag tyckte att detta var väldigt genomarbetat. Det tar alla lärare ca en vecka att sätta samman klasserna. Alla lärare på skolan är involverade i denna process. När man sedan är klar lämnas det över till nya skolan och vill man göra ändringar så får man ta det med respektive lärare där.

Stor diskussion blev det då vi kom till busschemat. Nu kommer barnen åka i blandade åldrar. Inte bara klassvis. Kommunen skall spara pengar. Detta var tydligen en känslig fråga. Återigen så känner jag bara. Så ser livet ut, det är väl jättebra om man blandar barnen någonstans. Det kommer ju vara en vuxen med på bussen också förutom busschauffören! Själv åkte jag buss med barn i alla åldrar och även om jag tyckte att det var läskigt så överlevde jag det med. Med nöd och näppe och skak i knäna men jag klarade det! Vi hade dessutom en folkilsken busschaufför som avskydde barn.

Inga kommentarer: