måndag 16 mars 2009

Parad.....igen


I morgon är det Saint Patricks day. Ännu en högtid att fira. Eftersom den infaller på en tisdag i år så firades det igår istället, i alla fall ivår lilla stad.
Det är ju fantastiskt vad man ändå gör för en högtid som egentligen inte ens har amerikanskt ursprung. Hela Main Street var avspärrad samt stora gatan Broadway som går rakt igenom staden och längs Hudson River med all genomfartstrafik. I drygt en timme!! För självklart var det parad.

Saint Patricksday är irländsk så det blåstes i säckpipor så det hette duga. Inte det vackraste av instrument om du frågar mig, och män i kilt med strumpor med små tofsar på vaderna är inte det sexigaste jag vet heller. Nåja, efter allt uppträdande så hade självklart brandbilarna putsats upp tills de var självlysande och kom glänsande längst bak i paraden.

På bilden ser ni Chicago river som varje år på Saint Patricks day färgas grön! Alltså en ganska stor högtid, eller mera partydag kanske.

En annan sak jag tänkt på. Om någon sagt till mig för ca 7 år sedan att i framtiden kommer jag bo i ett hus med takfläktar och jag skulle verkligen inte ens bry mig så hade jag nog undrat vad som hade hänt. Hade jag i framtiden råkat ut för en allvarlig olycka och blivit blind. Eller drabbats av någon allvarlig inredningsdöd.
Men. Vi har det i vårt sovrum nu, hade det i lägenheten både i sovrum och vardagsrum och jag kunde inte bry mig mindre!

Inga kommentarer: