onsdag 1 april 2009

äpplen och päron

Häromdagen hörde jag på radion att 42 miljoner amerikaner var helt utan sjukförsäkring. De kan alltså inte gå till doktorn utan att betala kontant om så skulle vara och de som är utan sjukförsäkring har antagligen inte sett så mycket kontanter alls den senaste tiden. Tyckte att detta lät helt förskräckligt mycket, även om man ser till antalet invånare i detta gigantiska land.

Nyss så berättade de på American Idol som jag följer slaviskt, att igår så röstade 36 miljoner amerikaner på sina idoler....vilka märkliga proportioner det tog sig då. I alla fall så tyckte jag det.

Idag på eftermiddagen har vi varit hos en av Sidneys klasskompisar på playdate. De som bor i det gigantiska huset som jag berättade om för länge sedan. I alla fall så är mamman med i stadens styrelse på något sätt. (Kan ha nämnt det tidigare och nu orkar jag inte gå tillbaka och kolla det och så himla noga läser ni nog inte min blogg.)

Det är rätt intressant hur diskussionerna verkar gå och vad som händer rent politiskt i en stad som denna. Just nu är det en stor grej med GM för de äger rätt mycket mark nere precis vid floden. Det brukade vara en fabrik där förr. Nu, eftersom de inte går så bra för GM, vill staden köpa tillbaka marken. Billigt förstås. Men, de (GM) kan ju sälja marken eftersom de behöver pengarna. Och, då vill de (som är spekulanter på marken) bygga bostäder där.

1200 stycken närmare bestämt. Det är svinmycket. De har just byggt ca 200 bostäder i närheten och det är ett jättekomplex. Nu visar det sig att det inte är GM direkt som äger marken och allt verkar vara en enda stor röra. Blir spännande att se vad som händer dock. En sak är säker, 1200 bostäder till här kommer inte denna stad kunna ta emot rent befolkningsmässigt än på ett tag. Skolor, affärer, kommunikation och mycket andra saker måste ju anpassas och ja, jag tror inte att det riktigt skulle fungera i dagsläget. Fast, det är ju klart, konstigare saker har ju hänt!

Inga kommentarer: