onsdag 22 april 2009

Sveriges turistnäring

Jag vill tacka alla som anstränger sig för att sälja in sina svenska städer till mig. Ni lyckas verkligen. Jag vill bo i både Skarpnäck/Enskede, Enköping, Västerås och några fler ställen som jag just nu glömt. Har ni pratat med turistbyrån i respektive städer? Om det krisar sig och ni blir utan jobb så kan jag vara er superreferens och berätta hur duktiga ni är på att sälja in er hemstad.

För att sammanfatta.

Skarpnäck/Enskede känns ju jättebra. Nära till allt. Rätt hyggliga priser på hus. Jag känner igen mig och kan områdena eftersom jag har bott i Enskede en gång i tiden. Gillar omvigningarna och människorna. En skön blandning på alla slags typer. Behöver inte spendera en massa tid på att pendla. (Hur kan jag säga så. Det beror väl på vart man jobbar?)

Enköping. Sveriges närmaste stad. En åker mellan Stockholm och Västerås. Men rätt gemytlig stad om jag skall vara ärlig. Inte för stor och inte för liten. Och det är nära. Till både Stockholm och Västerås. Det mesta finns dock på plats och man behöver inte ta sig någon annanstans för att uträtta ärenden.

Västerås. Vi kom ju därifrån. Hann aldrig ge det riktigt en chans. Hann inte riktigt skaffa ett umgänge förutom de vi redan kände. Det är bra priser på hus. Tyvärr aldrig några hus till salu som känns intressanta. Självklart är närheten till mor och farföräldrar den stora lockelsen. Men, farfar och farmor skall ju flytta till Järvsö när det är dags för pension (säger de) och mormor och morfar har ju stora flyttfebern så vem vet när och var de flyttar igen? Och då kommer vi ändå inte bo nära dem.

Några vänner vill också att vi flyttar till Danderyd. Om jag inte vinner på lotto eller har en avlägsen släkting som jag inte känner till som bara vill ge mig och ingen annan, sina miljoner så kommer det nog inte hända. Vi köper ju bostad för första gången. Har inga vinster, inga sparade pengar (herregud, jag sa ju det, Lyxfällan nästa) och kan bara inte köpa hus där. Hur fint det än låter.

Så, eftersom detta mina vänner, gör det omöjligt för oss att veta vart vi skall bo när vi flyttar till Sverige igen så har jag bestämt mig för att inte längre grubbla. Jag visste inte att jag skulle bo i New York så vem vet vad som händer i morgon eller nästa vecka. Livet tar en på resor man aldrig trodde man skulle få resa på! Det är bara att vänta och hänga med.

2 kommentarer:

Helen sa...

Hej där jag känner mig lite bort glömd. Du har inte ens nämt den stora metropolen strömsholm. Här finns ju ALLT som man kan behöva. Goda vänner fina omgivningar och sist men inte minst en bostad att flytta in i. Kanske inte så stor men tak över huvudet i all fall.
Puss på dig

Anna sa...

Nej men så skall du inte känna. Strömsholm räknas in i västerås :-) Och skämta inte om tak över huvudet, rätt som det är flyttar vi in!
puss tebax