måndag 22 mars 2010

Mat till barn

Idag gratulerar jag så klart Amerika till den nya "health care" reformen. Det här kommer blir bra tror jag.

Annars tänker jag massor på Jamie Olivers nya program som började på ABC här igår. Food revolution. Det handlar om den stad i USA som är den mest ohälsosamma i hela landet, Huntington. Där folk är mest överviktiga och dör av att de äter fel mat.
När jag ser vad de äter och vilken mat som serveras i skolorna så vill jag bara gråta. Det gjorde faktiskt Jamie också. Vet inte om ni kan kolla in länken ovan men om det funkar så följ detta, det kommer vara intressant.

Samtidigt läser jag i SvD om Italienarnas inställning till barnmat och känner hopp igen.

Jag undrar bara hur det har kunnat bli så fel här. Vi bor ju som tur är i en del av USA som inte är alls som övriga landet. Här är man mer medveten och har koll på nyttig mat, motion och ekologiska varor. Ändå så är skolmaten under all kritik. Det jag fick lära mig igår under programmets gång är inte att skolorna i sig serverar dålig mat, det är styrt av "the government" De har regler att följa som inte alls motsvarar en sund inställning till mat. Ens med lite förnuft förstår man de reglerna.

Det finns mycket att tillägga i debatten och jag tänker följa detta och jag tänker också maila Sidney´s lärare och be dem titta på detta program för att kanske kunna påverka från mitt håll. Som den utlänning jag är.

2 kommentarer:

Alice sa...

Jag blev väldigt förvånad när jag insåg att det nästan bara är Sverige som ger välling till sina barn. Nu funderar jag på att skriva en artikel med recept om barnmat i olika länder. Har du hittat några roliga traditioner av hemlagad barnmat i USA?
undrar
Alice, som jobbar som matjournalist

Anna sa...

Hej!
Ja det där med välling beror ju verkligen på hur man ser det. De använder ju "formula" istället för tex att amma och det gör man upp till 2 års ålder. Se finns det en särskild "mjölk" Pediasure, som man ger barn upp iskol ålder för att de skall få i sig "näring", eftersom maten i skolan uppenbarligen inte ger tillräckligt.
Vad kul förresten att du skriver om detta. Jag ångar upp mig på en gång känner jag när jag pratar om maten här!! Du får gärna maila mig direkt på annakropp@gmail.com om du vill diskutera mer!

Angående din fråga så är det väldigt varierat i alla fall i våran bekantskapskrets. Och roligt är det sällan :-) Eller så är det vi i Svergie som har en väldigt gammeldags syn på hur mat skall serveras. Mat och potatis liksom.

Som sagt maila gärna!
ha det gott
Anna