fredag 12 mars 2010

Fredagsmys? Någon?

Jag kan inte låta bli. Igen. Läste just Sanna Lundells krönika i AB plus alla kommentarer. Jag blir så snurrig av just Jämställdhet. Vad är det egentligen?
Är det att tycka att det är hemskt att kvinnor i Afghanistan måste bära burka och lyda sin man? Eller är det att dela på den fantastiska föräldraförsäkringen som Sverige är det enda land i världen som har? Eller är det att det borde sitta fler Annor på VD posterna som Veckans Affärer listar?
Vad är viktigt i frågan? Jag blir helt galen av att sitta själv här på min kammare nu och fundera över detta? Kan någon hjälpa mig! Är det upp till var och en eller litar vi inte på att vi själva kan göra goda omdömen och fördela familjeupplägget själva? Måste någon gå in och styra upp det åt oss. Vi. Här. Som är medvetna om detta ord.

Skall vi kanske ta tag i de större frågorna istället och koncentrera oss på att könsstympning och god vård vid barnafödande vart du än befinner dig i världen är en rättighet? Men hur går det då i de Fattiga Länderna? Där man inte direkt har sjukvård ens för en enkel blindtarmsoperation oavsett kön? Skall FN in och bestämma där?

Seriöst, frågan är större än om det finns ett slut på rymden. Och jag blir helt matt av att tänka på detta. Det är precis som när jag var 13 år och på allvar trodde att om jag inte åkte ner till Afrika och styrde upp fattigdomen så skulle allt vara mitt fel om folk dog av svält. Jag är tillbaka. Men nu gäller frågan Jämställdhet.

Och medan jag skrivit detta har jag huset fullt med kvinnor som städar åt mig.

Dubbelmoral? Javisst.

2 kommentarer:

Jenny sa...

Hej Anna!
Jag har hittat och följt din blogg ett tag då vi antagligen är på väg att flytta till New York under våren (Bra blogg!). Min man kommer att arbeta för ett svenskt företag, jag kommer att vara föräldraledig med barn nr två som anländer i början på april. Har lite frågor och funderingar till dig kring livet i NY med barn m.m.
B.la. Är ni båda utskrivna från Sverige, eller är bara din man som har inkomst det? (kanske en personlig fråga men det har precis gått upp för mig att föräldrapenningen försvinner om man skriver ut sig...samtidigt vet jag inte om det går att undvika).
Några tips, do eller dont´s?
Är lite stressad över det faktum att jag antagligen ska hålla en treåring sysselsatt (som är van vid långa dagar på svenskt bra dagis) samtidigt som jag ska pyssla om en bebis på Manhattan i sommarvärme den första tiden...
/Smått stressad höggravid mamma snart på väg från Sthlm till NY

Jenny sa...

Hej igen Anna,
Om du vill får du gärna maila mig, jag finns på jennyspostlada@hotmail.com
/mvh Jenny