måndag 29 mars 2010

Mat hitler


När vi ändå är inne på matfrågan igen. Så vill jag återigen ta upp Jamie Olivers Food Revolution som nu rullar på tv på fredagskvällar. Jag har blivit besatt av att ge mina barn bra mat. Det är inte det att vi inte har gjort det förut. Om man jämför. Med hur det ser ut i många andra amerikanska hem.

Jag reflekterar över en undersökning jag fyllde i för någon månad sen. Om bl a vilken mat jag köpte hem från affären och om vi åt frukt och grönt varje dag. Vi äter jättemycket frukt och grönt varje dag. Köper färska bär och provar nya saker. Men jag tänker på dem som inte ens vet hur en potatis ser ut (eller att man gör pommes frites av potatis) eller hur en tomat ser ut. Det är ju för sorgligt. Hur kan det ha blivit så. Varför känner inte skolan att man måste undervisa i mat också på samma sätt som man gör med matte och läsning? Hur kommer det sig att många föräldrar inte vill ge sina barn bra mat utan bara mat som de äter? Jag är kanske extra känslig nu men shit vad detta berör mig!!

Men bara det att Sidney som förut alltid ätit med bestick till exempel nu har extremt svårt att låta bli att äta med händerna eftersom man i skolan sällan har bestickmat. Eller Douglas som är en galen sockertand. Gör mig galen. Så nu försöker vi uppmuntra till ett bra bordsskick och prata om mat och ge ännu bättre mellanmål osv.

Jag har skrivit under denna namninsamling och kanske dövar det det dåliga samvetet något. Och kom ihåg, jag är ingen prettomamma som står och gör egen tomatsås eller inte fuskar eller ger mac n´cheese till mina barn. Tro mig, jag är helt för att förenkla matsituationen men det behöver ju inte bli dumt för det. Tycker ni att jag är hysterisk?

Inga kommentarer: