onsdag 14 oktober 2009

Ren och skär tacksamhet

Idag tänkte jag att ni som läser skulle ta en stund och bara vara glada för allt ni har omkring er. Särskilt om ni har föräldrar/svärföräldrar som hjälper er med barnen. Eller egentligen endast därför. För just nu är det det enda jag kan tänka på. En helg med lite lugn och ro. Lite vuxentid och lite tid för reflektion. Tid att hämta energi.

Alla dessa funderingar kan bero på att jag har huvudvärken från helvetet igen. Sen i måndags och jag känner mig dränerad på energi totalt. Doktorn och tanten på apoteket vill inte ge mig någon medicin. Men jag tog den ändå. Det fungerar inte att ha huvudvärk, ta hand om två barn och vara gravid på samma gång.
Jag vet inte hur ni har det i hemmet men i min fantasi så äter alla familjer middag ihop, även i veckorna. Man kanske till och med hinner göra något tillsammans innan barnen somnar. I vår familj har vi snittat de senaste veckorna med tre kvällar i veckan som Niklas varit hemma innan barnen somnat. Vi närmar oss samma snitt denna vecka. Jag är trött och utsliten. Idag. I morgon kan det kännas annorlunda. Just nu är jag tveksam.

Så, istället för att tycka att far och morföräldrar inte sätter gränser eller ger barnen godis mitt i veckan eller säger något olämpligt eller vad det nu kan vara ni irriterar er över. Var glad och tacksam att de finns i er närhet och att de tar hand om barnen när ni inte kan!

2 kommentarer:

Vicktoria sa...

Jag säger som du; halleluja avlastning!
Min mamma är totalt fri från gränssättande.
Hon kan inte. Hon har helt enkelt ingen aning om hur det går till.
Hemma hos sig får hon göra hur hon vill. Här är det jag som bestämmer (eller nja...).
Jag behöver henne. Oj vad jag behöver henne. Hon är liksom den enda.

Jag förstår dig Anna. Hoppas du får vila när du kommer i december. Jag kan tom sträcka mig så långt att jag längtar jul. Bara för din skull.

KRAM!

Anna sa...

Tack kära du! Och jag är så avundsjuk på er alla med närhet till avlastning just nu! Ta tillvara på den!

Kram så mycket