söndag 18 oktober 2009

Ödet

Förra veckan gick i dimmans tecken. Jag hade huvudvärk, som ni säkert redan har hört nog om, och jag gjorde inget vettigt alls.
På fredag morgon så vaknade jag dock som en ny människa, det var så skönt och jag är så tacksam för att jag inte är kroniskt sjuk med smärtor av vilket slag som helst.
Fredagmorgon var det också "chat with the principal" en timmes frågestund och berättande om hur det går i skolan för barnen och om vi har några frågor om undervisningen eller så. Det ville jag verkligen gå på. Ödet ville dock annorlunda.

Precis när jag var färdig duschad och påklädd hör jag Douglas i källartrappan. Han har ramlat. Jag går dit och försöker trösta men han beter sig så konstigt. Har slagit i pannan säger han. Jag tror att han har fått hjärnskakning. Rätt som det är börjar han hulka och jag blir ännu mer övertygad om hjärnskakning. Tar in honom i badrummet och han spottar lite i toaletten men kräks inte. Han är väldigt svag och blek och då slår det mig. Jag frågar vad det var som hände på Emil filmen han tittade på. "Det var blod" sa han. Japp. Återigen har jag missat hans känslighet för blod.
En lång stund kallsvettas han och är likblek, ögonen rullar och har tuppar av korta stunder. Jag skall ringa doktorn men telefonen är urladdad. Det är väl så typiskt att så fort det verkligen är viktigt att kunna ringa så är batterierna slut? Jag surfar runt och kollar in om det kan vara farligt att vara avtuppad när man är så liten men det verkar vara okej, det går också att läsa om känslighet för just blod och andra läskiga saker. Det verkar inte vara någon större fara.

När jag laddat telefonen en stund går det i alla fall att ringa och doktorn säger att han skall vila. Jaha. Då gör vi väl det då. En stund. Tills han är sig själv igen och vill gå till skolan. På skolan är de väldigt skärrade och undrar om det verkligen är bra om han är där. Försiktighetsprincipen. Jag säger att det är ok och de går med på det. "Chat with the principal" har jag missat för länge sedan så jag får åka och tjattra med en kompis istället.

Inga kommentarer: