fredag 23 oktober 2009

Personligheter

Om man lyfter ut en människa ur sin normala tillvaro. Och placerar den på tex andra sidan atlanten. Behåller den då sin vanliga personlighet eller passar den på att byta eller ändra lite? Jag har ingen aning. Jag bara filosoferar. Men jag tänker på de mest uppenbara sakerna. Kontakter. Skyddsnät. Jobbnätverk. Historia. Allt det måste ju byggas upp igen. Från noll. Utan säkerhetslinor. Ingen vet vem du är och du kan inte övertyga någon förutom med din otroliga charm. Eller ignorans. Eller vilken annan irriterande personlighet som sticker ut.

(Som en parentes kan jag just bara nämna att jag just började diskutera detta med en kompis som just kom förbi, sitter på Coffee labs, han påstår att jag åtminstone inte kan ha varit elak innan. Så mycket kan ingen förändras. Alltså måste han tycka att jag är rätt okej trevlig i alla fall)

Allt detta tar rätt mycket energi, omedvetet. Även om jag älskar att möta nya människor och lära känna helt, för mig, annorlunda personligheter mot det "normala". Så får det mig ändå att fundera på hur jag uppfattas. Egentligen har jag aldrig funderat på detta i Sverige. Näe, just det. Nu kom jag på varför, där har jag inte språket emot mig. Som jag har här.

I alla fall, borde jag fundera på detta eller bara skita i vilket? Det är ju ändå fredag!

Inga kommentarer: