fredag 2 oktober 2009

Holá

Jag har ju glömt att berätta. Sidney har spanskalektion 20 minuter varje dag. Han lär sig alltså ett tredje språk från sitt andra språk. Alltså, förstår ni? Jag tycker det verkar jättesvårt. Att ett språk som man inte har som modersmål skulle vara det språket man lär sig ytterligare ett språk från. Stackars barn. Stackars barn är för övrigt ett av Douglas favorit uttryck just nu. Vet inte varifrån det kommer, men rätt som det är säger han "stackars barn" och suckar. Och det är inte. Jag repeterar. Inte. Något som jag går omkring och säger.

Idag skulle Sidney få prata lite om Sverige i skolan. Han hade med sig ett häfte med bilder från dagiset han gick på i Tyresö som han ville visa. Han hade också på sig sin gula t-shirt med "sweden" tryckt på bröstet i blå text. Han var väldigt exalterad inför detta. Jag tycker det känns superbra eftersom han först inte ens ville berätta att han var från ett annat land. Något som hans fröken sa att hon heller inte skulle misstänka om det inte var för att jag skrev ett mail och berättade om hur det låg till.

1 kommentar:

Kina sa...

Lite intressant läsning om dina flerspråkiga barn, som jag inte tror att du behöver tycka synd om:

http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/barnunga/artikel_3595897.svd

Kram