tisdag 2 december 2008

Stämpelklocka och kaffetermos

Idag har jag haft parent-teacher conference (kvartsamtal) på Sidneys skola. Jag frågade efter det själv för att jag vill veta lite om vad som egentligen händer och varför.

Anledningen till betygen är en lag som trädde i kraft 2001 som kallas "No child left behind" http://en.wikipedia.org/wiki/No_Child_Left_Behind_Act vilket betyder att det finns särskilda krav på vad barnen skall kunna vid en särskild ålder och det hålls stenhård koll på dem. Orsaken till att detta startade antar jag är god men nu känner till och med lärarna att det bli för mycket. Det var skönt att prata igenom det och få distans till varför och också höra att de faktiskt med rektorns godkännande struntar i vissa saker.

Jag fick höra att Sidney var väldigt duktig i alla ämnen och att han är en väldigt logisk och strategiskt duktig kille. Inget han fått från mig. Och att hans svårighet var att låta tjejerna vara ifred! Han kan inte låta bli att vara där de är och de skojar med honom också och det kan bli lite stökigt. Gulligt tycker jag. Men så är det ju min son också.

Jag kan verkligen inte låta bli att titta på tv just nu. Handlar om metamfetamin. Ruskigt ruskig drog. Tydligen billig och räcker länge och gör fruktansvärda saker med människor. Får se före och efter bilder bland annat. Riktigt ruskigt. Hur kan man göra så? Hur kan man ge sig in på någonting som man vet är så farligt och vansinnigt? 1 av 20 collage studenter har tagit det. Helt galet om ni frågar mig. Aha, nu berättade de att drogen togs fram under kriget för att få självmordspiloter skulle utföra sina uppdrag utan att fega ur. Man skall tydligen arbeta hårdare också i början. Sen spårar det ur. Vanligt i Thailand tydligen. Skall sluta vara droguppslagsverk nu.

Nåväl. Förresten, har ju glömt att berätta. Niklas har rakat av sig skägget. Börjar vänja mig nu men i början så såg han väldigt naken ut.

Och mina vänner, jag har fått jobb. Som researcher på ett rekryteringsföretag. Jag kommer vara min egen och jobba hemifrån. Passar mig utmärkt! Har inte riktigt förstått vad jag skall göra exakt men det löser sig säkert! Behöver ordna med någon slags babysitter bara. Pratade med Indira i dag och vi funderar på att dela på en tjej. Vore ju toppen.

Kan inte riktigt koncentrera mig på att skriva just nu. Det är alldeles för intressant på tv och sen måste jag ju gå och sova också.

3 kommentarer:

jCecilia sa...

Hej darling! Skaffat dig ett jobb, kul!!! Hoppas verkligen det blir kanon och jag är helt säker på att du kommer göra fantastisk ifrån dig. Hoppas vi lycksa skypa snart, längtar efter dig massor! Stor kram!

Helen sa...

Men du varför sa du inte igår då.....Grattis till jobbet och lycka till!!!!!!.
Massor med kramar Helen.
(sätt ut ett kort på den skägglöse mannen)

Anna sa...

Tack kompisar! Jag lär väl återkomma i händelseutvecklingen gällande jobbet.
Längtar efter er massor också. Massor. Kom snart och hälsa på, när vi bor i hus igen är det inga problem med plats i alla fall!