lördag 20 december 2008

Sjung och var glad!

I morse vaknade jag för första gången sedan i söndags utan att ha ont någonstans eller utan att känna mig hängig och rucklig. Himla skönt! En helt ny människa steg upp till frukosten och ville ha kaffe för första gången på väldigt länge också.

I går kväll hade vi vuxenkväll. Vi var på Aimee Mann´s julshow här på Tarrytown Music hall. Vi var några stycken som trotsade snöovädret (som faktiskt drog in runt lunchdags igår). Biljetterna var slutsålda men jag skulle tro att det bara var halvfullt i salongen. Det var Amiee tillsammans med en ståupp komiker och några till sångare.
Det var supertrevligt och showen var riktigt rolig. Vet inte vad jag hade för förväntningar men jag tyckte att det var bättre än vad jag hade väntat mig i alla fall. Vi var med våra vänner som bor i Dobbs Ferry och deras dotter var barnvakt. Vi hann med en middag på en lokal restaurang innan konserten. Verkligen lyxigt efter en dag inomhus.

Det kan vara lite speciellt när man går på konserter eller bio eller andra tillställningar när man skall skratta på givna ställen tillsammans med människor man inte känner. Ofta flyter sådant på helt utan att man behöver tänka på det. De flesta hajjar skämten och det är bra så.
Men. I bland händer det. Det finns någon i publiken. Som skrattar annorlunda. Som skrattar på andra ställen. Och skrattar konstigt. Han satt bredvid vårat sällskap.
Jag kan inte riktigt förklara vad som gjorde honom så annorlunda och hysteriskt rolig. Jag tror att man måste ha varit där och hört hans dova kluckande skratt som liksom letade sig igenom resten av publikhavets skrattsalvor. Han var halva underhållningen.

En annan sak som jag funderade på när jag satt där var kompositörer. De har verkligen en talang som jag inte vet någonting om. För mig är det lika svårt som att klättra upp för en skyskrapa utan skyddslina och sugkoppsfötter.
Jag kan på ett abstrakt sätt förstå att man får en melodislinga i huvudet och nynnar fram den med hjälp av sin gitarr eller sitt piano och sen kanske kommer på några svängiga ord som passar ihop med musiken i G dur?
Jag kanske kan förstå det om jag riktigt anstränger mig. Men sen. Hur tänker man att trummorna skall låta si och sen vill jag ha en klarinett och en bastrombon och en liten triangel som klingar till var 1 och en sjundedels sekund. Jag vill också ha en Skotte som spelar säckpipa och en australienare som blåser i en digerido (vet inte hur det stavas). Liksom när slutar man lägga till instrument och känner sig nöjd? Hur bestämmer man när vilket instrument skall låta och hur!? Tycker det verkar jättesvårt!

Inga kommentarer: