torsdag 18 december 2008

Baka?


Det är inte många saker som jag faktiskt saknar med det "svenska" julbordet. Känner mig nöjd med det. Det kommer fler år och fler jular. Det är dock en sak jag just nu känner mig helt besatt med och det är vörtbröd.

Hittade detta recept och tror att det kan bli rätt svårt

50 g jäst Finns men fungerar lite annorlunda än svensk
50 g smör
2 dl julmust Finns bara på Ikea
1 flaska porter, 33 cl Har ingen aning om det finns här
250 g Kesella lätt Finns inte
1 dl mörk sirap Finns inte, kanske på ikea
2 tsk salt
2 tsk mald ingefära
2 msk malda pomeransskal Vet ej
1 krm malda kryddnejlikor
50 g russin
19-20 dl rågsikt Borde ju finnas

Så jag kanske bestämmer mig för att längta efter det och uppskatta det desto mer nästa gång jag äter det!

1 kommentar:

Kina Paulsson sa...

Tips från en fanatiker:
Mörk sirap har jag hittat. Finns på Stop & Shop.
Färsk jäst finns på Whole Foods.
Pomeransskal har jag inte hittat. Rev skalet på en apelsin. Blev ganska bra.
Angående Kesella mixade jag Cottage Cheese med lite grädde när jag gjorde lussebullar.
Julmust är nog kört. Porter vet jag inte, men borde finnas i någon form. Mörk öl borde funka.
Kram