måndag 17 november 2008

Överraskningar

Nu blev det några dagars icke skrivande. Helgerna går ju så fort och är ibland så uppbokade så jag får inte riktigt till det.

I fredags var det himla trist väder och jag hade galet ont i nacken och var trött som en.......vet inte om det finns någon liknelse? I alla fall gick jag och lade mig och sov när alla barn var ute ur huset. Jag sov faktiskt till det var dags att hämta lillkotten. När han var hämtad så gick jag över till Indira med lunch och kaffe så var vi där tills det var dags att hämta nästa barn vid bussen. När han var hämtad så gick vi till vår glassbutik som har äkta hemlagad glass. Det doftar underbart när man sticker in näsan på Main street sweets! Där frossade vi i olika sorters glass tills det var dags att gå hem.

Vi har under veckan försökt planera en överrasknings-avskeds-fest för Sue och Etienne. Det har inte varit lätt för hon har varit sjuk och vi visste inte om hon skulle bli frisk i tid. Överraskningen skulle vara på en bar här i Tarrytown och vi hade ordnat med en buffé och i stort sett alla deras vänner de fått under de tre år de bott här kunde komma. Planen var att de skulle ut och ta en drink med ett par som de umgåtts med en del och ursäkten var att de kunde inte träffas någon annan dag än i lördags innan Susanna och Etienne flyttar. Problemet var också det att Sue hade ett stort prov på dagen inne på Manhattan.
Så på lördag morgon får Nicole ett sms där det står att de vill ställa in kvällens aktivitet med dem. Hon sa också att de inte hade någon barnvakt!!

Eftersom detta överhuvudtaget inte fanns med i vår planering måste vi ju på något sätt övertyga dem. Det gick inte så till slut fick Indira lägga sig i och ringa och säga att " fråga inga frågor. Vi har barnvakt åt er. Berätta inget för Etienne!"

Allt blev jättelyckat och alla hade kul så vitt jag vet. De blev superglada och Susanna vill nu absolut inte flytta. Vi hade också barnvakt och det funkade jättebra.
Såååå skönt att det funkar så himla bra med barnen nu. De blir så glada när någon annan kommer hit och bryr sig om dem och bara dem!

En absurd sak som hände på festen var. Och nu blev jag osäker om detta var så bra att dela med sig av. Men nu gör jag det.
Jag står och pratar med två kvinnor som är mellan 45-50, varav den ena är lesbisk, arkitekt och bor tillsammans med sin fru och deras adopterade ryska son. Den andra kvinnan är en egenföretagande it konsult, (vi skall förövrigt fira thanksgiving med henne nästa vecka).

Mitt uppe i en diskussion så frågar arkitektkvinnan om itkvinnan vet var någonstans man kan få tag på bra "pot" nuförtiden. Mina oskulsdsfulla ögon ville bara ploppa ut och jag försökte se normal ut. De hamnade i samtal om hur varför och när det var bra med "pot" och att det var fruktansvärt att man kunde få längre fängelsestraff för potsmoking än för våldtäkt. Och det kan jag väl hålla med om. Men det är så svårt för mig att ha ett modest förhållninssätt till knark. Kan bara inte. Och här är det så vanligt. Särskilt bland lite äldre. Är det inte märkligt?

Direkt på söndag morgon bar det av in till Manhattan och Bloomingdales (Bloomis) för att ta en fika med Maria och Greger som var här på besök från Sverige. Det var ju himla trevligt. Men, väldigt stressigt för vi skulle ju också på svenska skolan klockan halv tre. Swisch, swisch så var helgen slut!
Vi avslutade i alla fall söndagen med att komma tillbaka hem från skolan och upptäcka att värmen var avslagen, och att ett fönster stått öppet hela dagen. Det var 13 grader inne i lägenheten! Då eldade vi i vår öppna spis, tände miljoner värmeljus gjorde fantastiskt god mat (tack Niklas, det är så mycket godare när någon annan lagar mat) och bara hade en mysig kväll!

I dag har jag varit på IKEA och shoppat lite. Har kommit på att jag bara tänker att vi snart skall flytta så jag myser inte till det något här hemma. Men idag så köpte jag såna saker som jag har tänkt att det skulle vara fint att ha hemma. Jag köpte en stuvbit i tyghörnan som jag har satt upp i köksfönstret. Jag har ju inte någon symaskin så jag strök och tejpade med gaffatejp, sen spikade jag fast den. Det blev så bra så. Köpte också två lampor till köket/matplatsen. Blev också väldigt bra. Sen blev det lite andra saker också. Och en våg. Det här går ju inte längre. Nu får det vara nog.

Inga kommentarer: