måndag 10 november 2008

Överlevnadsinstinkter

Vad skulle man göra om man visste att man levde begränsad tid framöver? Läskiga tankar som man inte alltid ägnar så mycket tid. Då vore man ju rätt pessimistisk om man gick omkring och trodde att den sista dagen var kommen. Men, låt säga att man skulle få besked att en läskig sjukdom lurade runt hörnet. Vilken typ av överlevare är jag? Skulle jag lägga mig ner och dra täcket över huvudet och vänta på domedagen eller skulle jag skriva en lista på saker jag ville göra innan det var för sent? Lite av båda tror jag.

Jag är inte mano eller så, tro inte att jag går omkring med svarta tankar. Men igår kväll hittade vi en stor knöl (äggstorlek) på min rygg. Som inte varit där förut och som kom från ingenstans. Idag var jag till doktorn och tydligen så är det någon slags fettknöl som bestämt sig för att snabbt bygga bo på min rygg. Jag tycker att det är så vidrigt att jag bara vill ta bort den pronto och på torsdag skall jag träffa en kirurg.

Mellan tiden igår kväll (ca klockan 18) och i dag klockan 12 när jag hade tid, så funderade jag ju på alla tänkbara lösningar. Vad kunde detta vara? Dessutom la jag på lite av att det inte, så vitt jag vet, finns någon i den närmsta släktkretsen som har eller har haft några allvarliga sjukdomar och den statistiken är ju lite skev. Med denna enkla matematik förstod jag ju att jag var drabbad av det hemskaste av hemska.

Vilken överlevare är jag då? Jag har ingen aning men jag vet att jag skulle tvinga Niklas att sluta arbeta, ta barnen ur skolan för en tid och bara umgås!

Hoppas att jag aldrig behöver fatta det beslutet.

Inga kommentarer: