tisdag 8 september 2009

Skolstart

Nu är det på tiden att jag skriver något nytt.
För det första, jag var nyss till affären. Jag åkte till den mindre av de två i vår lilla stad. De har satsat stort på ekologiska grönsaker och frukt sen jag var där sist. Men, om man nu skall vara ekologisk. Är det då så smart att packa in bananer i plastpåsar? Eller ha så kassa påsar att packa maten i att man måste ha dubbla? Nu har vi faktiskt nästan jämt egna tygpåsar med oss till affären. Alltid något. Men ibland glömmer även jag.

Det stora nu är ju att skolan börjar i morgon. Sidney börjar ettan. Är det klokt? Nej. Men så är det.
Han är nervös. Jättenervös.
Och jag mår dåligt av att inte kunna få honom lugn och trygg. Jättedåligt.


Här har vässats pennor och packats ryggsäck. Man får nämligen köpa allt material själva. Papper, näsdukar, pennor, mappar, klister , kritor m.m,
Vi skall också packa ett förmiddags snack varje dag. Priset på skolmat har också gått upp sen i våras. Det kostar numer 2 dollar, för skitmat. Det är nästan så att jag funderar på att ta upp frågan med EPTA (typ föräldrarådet). För jag tycker att det är fruktansvärt att våra barn som skall sitta hela dagen och lära sig saker inte får ett vettigt mål mat utan skall äta pizza eller smörgås eller något annat som egentligen inte är mat. Det vet väl alla att det inte är bra. Men ingen här tycks reflektera över det. I stället är man stolt över att man varje dag serverar mjölk och frukt. Självklart är det bra, men jag önskar att maten också var bra. Tror att det skall vara mitt mission denna termin. Bråka lite med skolan om maten.

5 kommentarer:

Sara sa...

Hej Anna. Nu har jag kommit på hur man kommentarar, äntligen.
Jag följer din blogg och tycker det är jätte kul att se va ni sysslar med där borta i New york!
Allt är så annorlunda i skolan i Usa än va den är här hemma i sverige och jag kommer jätte väl ihåg att maten inte var den bästa så "lunchbox" var ju ett måste!
Hoppas allt är bra med er.

Anna sa...

Visste inte att du bott i USA. Var du här på High school år eller?

Kul att du kommenterar! Kram

Tingeling sa...

Hej Gumman! Det tycker jag verkligen att du ska bråka om. Maten. Läs boken "Ät Fet mat - bli smal och frisk" av Lars-Erik Litsfeldt så blir man rätt fundersam över hur det går till med tillsatser, kostråd som backas upp av livsmedelsbranschen och starka penningintressen. Jag har börjat äta enligt den boken och gått ner 3 kg. Nu har jag min trivselvikt. Testa själv och välj sen vad du tror på.

Anna sa...

tror jag skall bege mig till bokaffären och se om det finns några bra böcker i ämnet, läsa dem själv och sedan ge dem till rektorn. En annan "lustig" sak är att mat här av samma märke och fabrikat som tex i europa har andra tillsatser här. Som tex oäkta socker (kommer inte på vad det heter nu men sånt skit som inte är nyttigt alls) Jag visste inte det och har inte kollat så noga, bara kört på yougurten som vi kände igen och visste var bra. Men så är det ändå dåligt! Japp, jag kanske till och med ringer Jamie Oliver!

Sara sa...

Jodå vi bodde där hela familjen (utom min äldsta bror)1995 så både jag och Andreas gick i skolan där, jag gick då i 3:an. Jo jag va ju tvungen att kommentera nu när jag äntligen fattat hur man gör hehe. Hälsa familjen . Kram