fredag 25 september 2009

Mutor

En sak som man snabbt lär sig som förälder är att mutor är bra. Tro inte på alla föräldrahandböcker om att barn inte skall göra saker för att de skall få något. Det är faktiskt en mänsklig överlevnadsinstinkt. "Om jag skall göra en stor uppoffring så vill jag banne mig ha något för det också". Rätt självklart om ni frågar mig. Och glöm inte att barn är smarta. Riktigt smarta. Särskilt de egna.

Så, efter att ha haft en helvetes natt natten mellan söndagen och måndagen, (jag kände mig som en zombie hela dagen i måndags) så gjorde vi en överenskommelse.
Om ni sover hela veckan i era egna sängar så skall vi åka till leksaksaffären på fredag. Ni får inte komma upp när ni väl har gått och lagt er. Om ni har en läskig dröm, ropa på oss. Kom inte hit.

Det har fungerat hur bra som helst. Till och med så bra att när Douglas en morgon vaknade 5 minuter innan klockan ringde och jag frågade om han ville ligga i våran säng en stund så sa han att "då får jag ju ingen Mater"
Så idag åker vi och köper lego cargo och en Mater från filmen Cars.
Och det är helt underbart att få sova hela nätter. Nåja. Jag måste ju såklart ändå upp och kissa en gång per natt. Minst.

Inga kommentarer: