onsdag 10 september 2008

Tack TSV

För visst heter det fortfarande trafiksäkerhetsverket? Det var så längesedan som jag var i kontakt med dem. Det jag vill komma till är att jag i går nästan blev överkörd, TVÅ gånger!! Båda gångerna på ett övergångsställe. Jag är då väldigt tacksam för att det tar lite tid och kostar ganska mycket pengar att ta ett svenskt körkort. Det kanske sållar bort de värsta trafikdårarna, vad vet jag. Det enda jag vet att här är folk f-n inte kloka i trafiken.

Det började med att vi skulle korsa vår huvudgata, Route 9. Det är en grymt hårt trafikerad gata och det går tung lastbilstrafik där. (Vi har vårat sovrumsfönster ut mot den vägen också)Bilarna stannade i alla fall och vi började gå över. Då kommer det en bil i fullfart och kör om de som stannat. Han fick tvärbromsa och jag skrek att han var en "stupid idiot" så högt att jag hade ont i halsen hela kvällen. Så nära blir det ingen mer gång är allt jag kan säga.

Jag var så superskärrad efteråt och en man kom fram till mig och frågade om jag var ok. Folk runtom såg detta och var upprörda. Då började jag nästan gråta. Fast jag gjorde inte det. Tänkte att barnen skulle bli ännu räddare av det.

När vi sen 1 minut senare står och väntar på att få gå över Mainstreet vid trafikljuset (här blir det ju vit gubbe, inte grön) och går över så kommer det en bil i full fart och tutar på oss alla som är på väg över och alla får hoppa åt sidan, så kör han bara vidare!!! Vad i h-vete!!!! Det är då man undrar var alla poliser är. Det brukar ju fullkommligt drälla av dem annars!! Det var ingen bra trafikdag.

Jag har också blivit lite paranoid och nojjig, jag är galet rädd för poliser just nu för jag har, trots allt jag nyss skrev, inget amerikanskt körkort (men herregud, jag k a n ju köra bil :-)) och nu har det gått så lång tid. Först tänkte jag att jag är ju nyinflyttad utlänning, jag förstår inte sånt. Jag vet inte att man måste ha ett amerikanskt körkort och så...blablabla, himla lite med ögonen och slänga lite med håret.
Jag tror inte jag kan skylla på det nu. Så, det har slutat med att jag hoppar till varje gång jag ser en polis. Idag åkte jag en lång omväg för jag såg att de hade någonslags kontroll på en väg jag tänkte åka. Hade heller ingen lust att slänga med håret och se vän och oskyldig ut......det var så längesedan jag övade på det så jag har glömt bort hur man gör.

SÅ, nu tänkte jag ta tag i det så fort jag får mina lediga timmar nästa vecka!!!! Jag har nedräkning nu till jag får vara helt själv de där 9 timmarna varje vecka, det är något slags ljus i tunneln och jag tror att jag kommer bli en helt ny människa!

Förövrigt så har jag helt plötsligt i flera dagar verkligen trivts här. Sommaren är nog för lång för mig kan jag konstatera. Hösten har kommit igång med alla aktiviteter, folk är hemma, det börjar trilla in middagsinbjudningar och fester och det är inte lika hutlöst varmt!! Idag har det till och med varit lite kyligt så jag fick vända hem och hämta en tunn kofta! Det känns bra.

I morgon är det styrelsemöte med Svenska skolan och det blir nog en trevlig tillställning. Vi tänkte förena nytta med nöje och ha lite middag också!

Inga kommentarer: