onsdag 3 september 2008

Kläderska - Ja tack!

Jag behöver ingen städerska, jag behöver en kläderska. En person som tar hand om alla kläder som ligger och dräller överallt. Var kommer de ifrån? Jag plockar och plockar och plockar kläder hela tiden, smutsiga, rena, blöta, omaka och skrynkliga. Rätt som det är så tycker jag att läget är under kontroll, men det tar bara några timmar (minuter?) så ligger det en hög någonstans igen. Det tar liksom aldrig slut! Då känner jag att det skulle vara det bästa att ha en kläderska. Städa kan ju ibland faktiskt vara riktigt tillfredsställande.....(det där ordet måste kolla upp hur det stavas.....det ser ju inte klokt ut, liksom finskt på något sätt) men att plocka kläder är något av det värsta jag vet.

Igår (tisdag) fick Douglas lite mer vaccin. Det var lite stökigt i undersökningsrummet, de två bröderna kunde inte riktigt vara sams och rätt som det var så hade doktorn stoppat in sprutan utan att jag var beredd och kunde hålla i Douglas arm. Så, raskt drog han ut sprutan och på vägen ut lyckades han böja till den också. Niklas mamma tror att han är Hulken. Det vore jätteläskigt. När kommer han blir grön? Nu kommer jag ha mardrömmar om att när jag går in till honom i sängen så tittar han upp på mig med rödsprängda ögon, grön hy och söndertrasad pyamas. Doktorn blev väldigt skärrad och bad om ursäkt massor med gånger.

Vi var vid vår jättefina nya lekplats igår. Har jag berättat om den? Det finns en del för små barn, en del för lite större, en del med vattensprinkler där alla barn springer omkring och blir helt vattengalna. Gråter för att de ramlar eller krockar med varandra.

På kvällskvisten var det dags för Sidneys taekwando träning som han fortfarande tycker är lika kul. Senare var det min tur igen, jag drog med mig Sue (min brittiska vän som skall flytta till London men som inte vill flytta härifrån nu!) och vi svettades i kapp. Jag har tänkt på en sak. Det är mycket stretching och jag märker att många (de flesta) kan böja sina ben i alla tänkbara riktningar, men jag lider verkligen av att just bara sitta med benen i 90 grader......dessutom fick jag en pinsam kramp i vaden i går. Kände mig faktiskt inte särskilt atletisk alls. Visste inte ens vad vad heter på engelska.

Vi fick lära oss de två första stegen i självförsvar och så hade vi sparkträning. Varje gång man utför en övning skall man skrika KIII-AAA, det är jättehärligt. Prova.

Idag stötte jag på en till svensk familj som nyligen flyttat hit från sverige. Det blir verkligen jättekonstigt när jag står inne i vår lokala glassbutik som har miljoner olika sorters hemlagad glass och funderar på vad vi skall ha och pratar med killarna och hör att någon tilltalar mig på svenska. Det känns nästan inte som om jag förstår vad hon säger för jag inte är beredd att lyssna med mina svenska öron. De verkade jättetrevliga och hör ihop med den andra familjen som jag träffade nyligen. Berättade jag om dem? Männen jobbar på Skanska Inc. och de har bara tagit sitt picochpack och familjen och flyttat hit för gott. Modigt.

Vi har en helt ny taktik för Sidneys leksaker just nu också och jag biter ihop och tvingar mig att genomföra detta fast jag tycker att det är jobbigt. Vi städar inte undan. Det har vi alltid gjort på kvällarna, lagt alla leksaker på sina platser. Det blir ju lite lättare att hitta dem igen och roligare att vara i sitt rum och leka med sakerna. Men, nu så är måttet rågat, det är ju bara vi som städar och Sidney hittar på miljoner andra saker som skall göras just precis när det är städdags. Någon som känner igen det? Villkoret är också att om han nu inte vill städa så får han heller inte fråga vart någonting är. Hittills har det gått bra konstigt nog men det kliar så i mina fingrar att gå in där och lägga sakerna i sina lådor och göra fint.
I morgon kommer också Sidneys fröken på hembesök.......men jag har bestämt mig. Tror jag. Frågade honom flera gånger om han inte ville göra fint på sitt rum nu när hon skulle komma men det ville han inte!
Tror ni att han kommer hamna i trubbel nu för att jag gör såhär? Kan hon ha någon jobbig åsikt om det? Ni vet, han kommer minnas detta och vilja äta rutten leverpastej som är gömd i fläkten? (Serien "lite som du" minns ni?)

Herregud förresten vad papper det skall fyllas i för skolan.....de vill veta när Sidney började krypa, om han var ett besvärligt barn, när han pratade, om han kommer bra överens med barn och vuxna.......jag vägrar svara. Det är inte relevant. Dessutom kommer det inte se bra ut i hans papper. De får väl fråga igen om det är så viktigt, och då kanske jag inte minns. (Ni hajjar att jag skojar va? Men några frågor tänker jag inte svara på)

Gonatt

5 kommentarer:

Mikaela sa...

Du skriver så fantastiskt roligt! Jag är ditt största fan. Mer mer!

Anna sa...

tack tack! jag har blivit beroende av att skriva nu.....kommer bli svårt att sluta!

My sa...

Du får inte sluta!!
Jag är beroende av att läsa =)

Kram

Anna sa...

Då har jag några som läser då :-) var lite orolig att ingen läste och jag bara skrev ut i tomma cyberrymden! Ni får inte glömma att uppdatera mig på era liv heller, jag vill veta vad som händer med alla!

Anonym sa...

Inte sluta! LOVA!! det här är ju kanon att få följa er vardag så nära liksom! Åh du skriver ju så härligt kusin vitamin! Blev såå nyfiken när du skriv om Skanska männen...inte Fredrik från Västerås va? Eller Leismark från Strängnäs??/ Kram kram