söndag 13 december 2009

Lucia morgon


God morgon och hoppas ni blivit lussade för. Om det skulle ske i denna familj är det jag som måste stå för det själv. Här finns inget intresse. Alls. Försökte få barnen att åtminstone titta på svts sändnig. Nej. Det var inte bra. Jag besparar barnen från att se mig i stort vitt tygstycke med denna barbamammakropp.

Igår försökte vi gå på lucia tåg på svenska skolan men hade fått fel adress så där stod vi uppklädda och förväntningsfulla alldeles ensamma. Jag ger upp. Firar det som firas här. Det som firas i Sverige får firas där tills vi kommer tillbaks. Det är svårt att upprätthålla traditioner om ingen annan runt en inte ens vet vad det är. Jag tänker på lucia indoktrineringen i skolan och allt annat.

Sen måste jag säga att Lucia på något vis förknippas med mörker och här är det ljust klockan 7 på morgonen. Men jag minns min barndoms lucia med lycka. Tända ljus i klassrummen. Pepparkakor och mys. Det var stämmning det.

Men lite glögg och pepparkakor skall vi väl kunna få i oss under dagen. Dessutom suktar jag lussebullar.

Inga kommentarer: