onsdag 1 oktober 2008

Turist - javisst!

Det bästa med att få besök är att man får se så mycket som man inte riktigt orkar ta sig för till vardags. Och som man blivit lite för hemmablind för att göra.
Idag har vi åkt Circle line runt Manhattan. Det är en tre timmars båttur runt hela ön. Det var en helt fantastiskt duktig guide och det var jätteintressant och makalöst vackert! Vi åkte förbi frihetsgudinnan och ä-n-t-l-i-g-e-n fick Sidney se henne på nära håll! Det har han väntat på länge nu.

Det är verkligen en underbar stad och ni måste bara se till att komma hit någongång i livet!

I går var vi på American museum of Natural History. Om ni har sett filmen "En natt på museet" med Ben Stiller så är det där vi var. Vi tittade mest på "livet i vattnet" det var med skräckblandad förtjusning tror jag Sidney tyckte, som tur var sov Douglas så han slapp ha mardrömmar. Det var som om man gick ner under havsytan och tittade på allt liv som finns i havet och man kom djupare och djupare ner. Coolt men lite läskigt.

Jag kan ju också meddela att som straff för att jag och Niklas sov på hotel i helgen så har Douglas i snitt vaknat en sisådär 4-5 gånger varje natt sen dess. Det ännu mer bisarra var ju att han sov till halv åtta!!!!! den morgonen också, normalt vaknar han runt 6 på morgonen.
Jag minns att det var likadant med Sidney om vi lämnade bort honom någon natt när han var i samma ålder. Man blir ju smått galen av det men vad skall man göra?

Jag såg också den första kändisen sen vi flyttade hit. Vi stannade och lekte i en av de många lekparkerna i Central Park och hepp. Där var John McEnroe med barn. Check. Har efterlyst kändisar, det borde ju finnas några här i krokarna men jag har då rakt inte sett till dem. Det kan också ha att göra med att jag faktiskt har dålig koll på kändisar samt att jag nästan inte har tid att titta mig omkring när jag är ensam inne med de två vildingarna......

Jag har åkt så mycket tunnelbana dessa två dagar och känner mig numer helt bekväm med det. Det är ju en jobbig pina, inga hissar, varmt som om man närmar sig jordens mittpunkt, men det går fort och är billigt.

Det börjar verkligen bli jobbigt att tänka sig att bryta upp detta livet om knappt ett år. Det är så mycket mer jag skulle vilja göra och se. Jag är trött på att flytta och trivs så bra här nu. Alternativet att bo kvar känns ju såklart också jättesvårt och konstigt och inte som något riktigt bra alternativ.
Vi har ju ingenstans att ta vägen heller. Vore kanske enklare om vi visste att något väntade på oss någonstans. Jag vet, jag är trött (klockan är halv elva och som sagt, jag har sovit dåligt denna vecka) och tänker inte riktigt klart just nu men jag blir ännu tröttare av att tänka på detta.

I helgen skall vi på harvest fest på Stone Barns som ligger 5-10 minuter med bil hemmifrån. http://www.stonebarnscenter.org/ Det hoppas jag blir just så mysigt som jag tänkt mig. Petter och Sara kommer hit från Brooklyn och följer med.

I morgon är det vanlig skoldag för killarna igen. Vi har ju haft 2 lovdagar pga det judiska nyåret som varit. Dessutom åker Tommy och Virre hem i morgon kväll också. Vad fort en vecka går ibland......

Inga kommentarer: