lördag 11 oktober 2008

Skrattanfall och pyjamasparty

När man tittar på "Madicken på junibacken" med min amerikanske vän Donnas ögon blir det hysteriskt roligt!!! Alltså, hon tittar, jag översätter och ser hur hon reagerar på vissa saker. Och jag försöker förstå vad hon egentligen ser. Jag är ju uppvuxen med den filmen och tycker ju bara att den är bra! Om man inte känner till Astrid Lindgren så mycket och inte vet hennes underfundiga sätt att hantera barns nyfikenhet och deras förmåga att själva ta reda på hur livet fungerar.
Samt att det faktistk är lättare i Sverige när barn får vara barn på ett helt annat sätt än här. Vi hade pyjamas party igår kväll det var 4 pojkar och en liten tjej och jag och Donna. Full rulle kan man säga! Vi åt pizza, popcorn, kakor och glass, sen fick en av killarna ont i magen. Konstigt.




I alla fall satt Douglas på Madicken filmen som börjar med att de hoppar nakna i sängen och när man vet hur "uptight" hon är och extremt känslig för sådant som inte är korrekt och perfekt så är det helt galet.
"Oh, they are naked. And jumping on the bed. Anna why are they naked?"
Sen när Madicken och Mia säger ganska elaka saker till varandra och börjar slåss så gick hon nästan i taket och jag översatte "snorunge". Sen så stjäl ju Mia överlärarens plånbok och de balanserar på skoltaket. Hahahahaha......då höll jag på att skratta ihjäl mig. Då säger hon väldigt korrekt till sina barn att "that is something we`ll never do". Hahahhahaha.....

Att tjocka Viktor sedan klappar till Mia behöver inte ens kommenteras här.

Det kanske är därför hennes barn är extremt tjuriga och bångstyriga också. Hon är extremt extremt noga med att göra rent barnen med antibacteriella servetter och när vi åt popcorn så fick de bara äta ett i taget, popcorn är den strörsta risken för kvävning tydligen. Hon jobbar på försäkringsbolag.

Nu kan man ju undra hur det kommer sig att vi är vänner. Jag är ju ljusår ifrån henne i noggrannhet med allt precis allt, här anses nog vi som extremt avslappnade. Men hon har det största hjärtat. Extremt vänlig och bjuder på sig själv och hela sin familj. Och det är ju något man uppskattar såhär på andra sidan av jordklotet när hela den egna familjen inte finns till hands.

4 kommentarer:

Irre sa...

Det kanske är bra att hon umgås med dig så hon lär sig slappna av lite. Bra för hennes barn att få vara lite normala oxå. Kramar

Kina Paulsson sa...

Helt underbart! Vi som hade tänkt hitta en engelsk översättning av Madicken för att läsa högt för Olivias klass på den obligatoriska högläsningsstunden. Det kanske inte är en bra idé om vi inte vill bli stämda av PTSA.
Kram Kina

Anna sa...

Irene, Tack för det. Här vet jag faktiskt inte vad som anses som normalt....har inte tänkt på det förut, men det normala här är nog att man är väldigt försiktig och inte slappnar av....fast det finns förstås undantag och det är ju tur!

Kina, klart det går att läsa, det är säkert censurerat :-)
Skulle just kommentera ditt inlägg om invandrarkvinnorna, herregud det är precis så jag känner ibland!! Huvudet på spiken!
Kramkram

Anna sa...

Om någon undrar så är ordet extremt extremt använt i detta inlägg och jag skall i fortsättningen försöka variera mig!