måndag 20 oktober 2008

Byggstandard

Det är kallt och höst. I morse när vi vaknade var det 15 grader inne. Burrrrrrr. Det blir så när man bor i tält. Alltså vi bor i hus men ibland känns det som ett tält både på hur lyhört det är och vad ihåliga väggarna tycks vara. Det blåser rakt igenom väggar och fönster. Byggstandarden är inte riktigt den man är van med från Sverige. När pappa var här i våras var hans kommentar att "såna här fönster hade vi på 1800 talet i Sverige" ja, det hade de här med, det är dessa!!!

Vi bor ju i ett gammalt fint trähus, med plastfasad på framsidan. På riktigt är den av plast som är fejkad så det skall se ut som träskivor. Jag fattar inte varför, för på håll ser vårat hus riktigt så fint amerikanskt sekelskiftesfint ut! Lägenheten är nyligen renoverad och vi har ingenting att klaga på, i amerikanska mått mätt. Vi har tvättmaskin och torktumlare, diskmaskin och gasöppenspis, det är nymålat och fräscht men hela golvet gungar och svajar och det är uppförsbackar och nerförsbackar! I Svenska mått kan man fundera om man skall betala så här mycket för så lite......dock måste jag säga att jag helt ändrat inställning om boende överhuvudtaget. Men det tar vi en annan gång!

Vi är förkylda här. Jag och småkillarna. Ingen av oss orkar riktigt göra någonting och det är ju skönt, så inte två vill göra något (barnen) och en vill vila (jag).

I helgen har vi inte gjort så mycket, tagit det ganska lugnt bara. Var till Ikea en sväng och skulle köpa nytt överdrag till soffan och fåtöljen. Vi var väldigt noga när vi skulle ta överdraget till soffan, frågade två gånger om det bara var ett paket och tittade noga så det var rätt färg och så. (det har inte varit så smart att ha ett som är naturfärgat med två vildbasar i huset, nu blir det grått).
När vi kom hem så undrade vi hur i hela fridens dar vi kunde glömma fåtölj överdraget.......

På lördag som kommer är det Halloweenparad! Det har Sidney sett framemot sen förra året! Vi kom ju precis till Halloween förra året. De har ju redan sina kostymer och bara väntar på att få använda dem. Tänk att vi har varit här i ett år nu. Det är ju helt galet. Ibland kan jag känna att det har gått jättefort och när jag tänker på hur det var i början så känns det som väldigt länge sedan.

1 kommentar:

Anneli Å sa...

Hej, Anna, tänk att du har varit där i ett helt år, det har gått fort, vilket lee och jag konstaterade när vi sågs i källaren häromdagen. Ha det så bra över firandet och lägg gärna ut lite bilder