torsdag 13 augusti 2009

Sanfran

Två nätter blev det i San Francisco. När vi berättade för barnen att vi skulle dit tittade Douglas argt på mig och sa "jag vill inte åka skridskor"! Det har vi skrattat åt många gånger sedan dess.

San Francisco är, för er som inte varit där. Vackert. Otroligt vackert. Och fult. Jättefult. Det finns många riktigt ruffiga områden. Det finns väldigt många uteliggare. Många fler än jag ser i New York.
Det som verkligen tilltalar mig med SF är alla Townhouses som ligger mitt i stan. Det finns, vad jag vet inte i Sverige och det ger verkligen dynamik och karaktär till en stad. De viktorianska townhusen skulle jag kunna flytta in i vilken dag som helst.
Riktigt behagligt väder har vi haft också, även om det är väldigt mycket kallare än normalt. Det har varit byxor och tröja, det har blåst men varit behagligt i solen och det är rätt skönt att slippa svettas när man är i en storstad.

Vi var såklart ner till Fishermans Wharf och strosade runt. Vi skulle åka ut till alcatraz men då var man tvungen att boka biljetter en vecka i förväg, en detalj som gått oss förbi i reaserchandet och som gjorde hela familjen mycket besviken. I stället gick vi på vaxmuseum och åt på en helt galen restaurang som var inredd som en regnskog med vilda djur som rörde sig som om de levde. Det var akvarium i taket och på väggarna och killarna var helimponerade. Det var inte föräldrarna. Självklart var maten svindyr och vi delade på en sallad, allt för att barnen skulle vara nöjda. Vi har sett sjölejon i hamnen, varit vid världens krokigaste gata, Lombardstreet. Vi har gått och gått och gått. Och vi har åkt buss och spårvagn. Och ätit glass.
Nu är vi ca 40 minuter norr om SF, i en jättegullig stad och bor på hotel i tre nätter. Här skall vi bada i poolen, göra dagsutflykt till Sonoma Valley och bara ta det lugnt.

Det är ju inte bara lätt att resa runt på vägarna såhär med familjen. Först nu har väl killarna fattat att det är såhär vår semester skall se ut. Vi skall bo på olika hotel och vi vet inte riktigt vart vi skall när morgonen kommer. Nu har vi för deras skull börjat att planera lite mer så att vi vet på ett ungefär vart vi ska. Kanske kanske börjar jag förstå resortlivet lite mer. Men bara kanske.

Inga kommentarer: