söndag 16 augusti 2009

Leaving Larkspur

För tredje natten i rad skall vi sova på samma hotel. Rekord. Vi befinner oss alltså i Larkspur, en liten liten ort i ett pärlband av många små vackra sommarstäder som följer när man åkt över Golden Gate Bridge från San Francisco. Nu är det ju sommar här året om, så ni förstår att det är väldigt sommrigt här.
Städerna är en blandning av fina svenska västkuststäder och italienska rivieranklättrande pittoreska små samhällen.

Vi har varit på Jelly Belly. Det är en godisfabrik som tillverkar, bland annat jellybeans. Man fick en rundvandring i fabriken och såklart provsmaka godis. På vägen ut fanns självklart en gigantisk godisaffär där vi gick lös totalt! Vi var extremt givmilda och killarna fick köpa massor.
Efter det så åkte vi upp till Sonoma området. Godis till barnen och godis för föräldrarna. Vi besökte en vingård och provade vin. Ravenswood. Det är ett fantastiskt gott vin och finns på Systembolaget och har varit en av favoriterna under några år. I Sverige finns dock bara ett av deras viner. Här fanns fler. Men inte överdrivet många.

Sonoma och Napa valley är väldigt vackra. Kullar som ser ut som sammet, fält fyllda med vinstockar, gårdar med stora pampiga entréer. Dock kunde jag sakna det mer lantliga, rustika och genuina som jag upplevde när vi bilade i Italien och åkte förbi vingårdar där. Här var det mer motorväg rakt in i vinerierna om ni förstår. Men det har kanske blivit mer kommersiellt där med. Kommersiell är världen.

I går var vi på marknad i en av de närliggande städerna. Sidney åt ostron för första gången och älskade det. Det är väl bra konstigt att han gillar allt som är dyrt. Douglas kan vi mata med saker ur papperskorgar. Bara det är pasta eller godis.

I dag har vi strosat runt i en annan av de små städerna i pärlbandet. Sausalito. När man går längs hamnpromenaden och ser San Francisco i bakgrunden så är det nästan overkligt vackert. Det spelar såklart ingen roll om man är 3 och 6 år. Då vill man ändå bara åka tillbaka till hotellet och bada i poolen.

Jag trodde att en långsemester skulle göra de små lite mer oberoende. De skulle ha både mamma och pappa runt sig 24/7. Tänk så fel jag hade. De är som små blodiglar på mig. Jag kan inte ens gå på toa ifred. Idag tog jag mig en timme när vi kom tillbaka till hotellet i ensamhet. Men det var minsann konstigt. Varför skulle inte jag följa med och bada? Vad skulle jag göra? Skulle jag komma till poolen sen? Jaa, vad skulle mamma göra med en hel timme för sig själv? Bara njuta av tystnaden och stillheten!

I morgon åker vi till Monterey Bay.

3 kommentarer:

Tina sa...

Åh vad avundsjuk jag blir...älskar San Fransisco. Har varit där flera gånger...bilat kors och tvärs genom USA...skulle byta med dig närsomhelst. :)
//Tina

Vicktoria sa...

Jag förstår dig. Kramar på mamman!

Anna sa...

Detta är nog den sista bilningen vi gör på många år. I alla fall här. Jag har njutit så mycket det bara går. Tack för att du läser!

Och tack Vicktoria för kramarna!
Kram från mig!