fredag 7 augusti 2009

New York --> Los Angeles --> Las Vegas --> Bakersfield

Semesterlivet ser ju rätt annorlunda ut nuförtiden. Jag menar med två småkillar. Mer och mer förstår jag att det är populärt att åka till en Ving resort i Thailand.
Nu är ju inte vi riktigt där än. Snart kanske. Jag kan mycket väl tänka mig att några kanske tycker att vi är helt galna som åker på bilsemester i USA med våra barn. När man kan ligga vid en strand eller pool och skicka barnen på olika knatteaktiviteter.
Men, nej som sagt, vi är inte där än. Vi gillar att åka bil. Att inte veta vad som döljer sig bakom nästa kulle och vart i hela fridens dar vi skall sova i morgon natt. För så är vi. Vi hade bokat de två första nätterna i Las Vegas. Sen visste vi inte ens vart vi skulle åka. Vi har hamnat i.....ja, vad hette staden nu.....vänta skall jag googla. Bakersfield. Enligt Wikipedia den 11:e snabbast växande staden i Californien. Med 800 458 invånare enligt Metropolitan Statistical Area (MSA) är det den den 64:e största i landet.

Vårat dygn i Las Vegas var overkligt. Jag kan inte fatta att det mitt ute i öknen bara ligger en helt galen stad som lever på att turister vill spela bort pengar. Eller vinna pengar. Eller köpa sex. Eller bara partaja livet ur sig. Jag börjar förstå titeln, "What happens in Vegas".

Nu var ju inte det något vi överhuvudtaget sysselsatte oss med som ni förstår. (Jag och Niklas köpte varsin Moijto drink på flaska och låg i mörkret och drack den och lyssnade i varsin öronsnäcka på Malin Åkerman som pratade i Sommar i P1 i Niklas iPhone. I mörkret för att barnen låg i sängen bredvid och sov. Glamour i den högre skolan men rätt mysigt)

Vi kom fram rätt sent på kvällen, efter att ha sett solen gå ner i öknen bakom bergen och månen kom fram. Väldigt vackert. Så vi gick rätt omgående och lade oss. På förmiddagen så badade vi i hotellets pool. Men runt ett snåret gick det inte att vara ute längre. Det var för varmt så vi gick in på vårt hotel som hade ett innomhus "Gröna Lund". Där tillbringade vi några timmar och Sidney och Niklas åkte typ "Flum Ride" och Uppskjutet.

Kvällen tillbringade vi på "the Strip" som är stora gatan som går genom Las Vegas och förbi alla tjusiga hotel. Jag skall tillägga att vårat hotel låg på slutet av "the Strip" och var inte särskilt nytt och fint. Men vi var in på nästan alla fina hotel för att antingen gå på toaletten eller för att köpa vatten. Det var skillnad på hotel och Hotel. Om man säger så.
Det har varit så varmt att det inte har funnits något stopp på hur mycket vatten man kan dricka. Vilket också betyder att om jag är törstig, måste mina barn vara det, därför måste de också dricka jättemycket vatten. De kissar lite oftare bara.

Vi såg två gratis shower, en med två priratskepp som krigade mot varandra och sköt med kanoner. Inne på ett hotelområde. Och så den kända vattenshowen utanför Bellagio hotel. Sen taxi tillbaka!

I morse packade vi in oss i bilen och styrde kosan mot Fresno. Det var målet. Men vi nådde inte riktigt ända fram så därför ligger jag nu här i mörkret i Bakersfield och väntar på en kall öl. Och planerar morgondagen. Vi tänkte ta oss till en Nationalpark som heter Sequoia, jag längtar efter att få vara ute i naturen och upptäcka saker med killarna. Se de bamsestora träden och hitta ett härligt campingområde där de har söta små stugor. Jag vill sitta ute i mörkret och grilla marsmallows och ha det mysigt. Det är vad jag fantiserar om. I morgon berättar jag hur verkligheten blev. Om det finns internetuppkoppling i skogen förstås!

Inga kommentarer: