tisdag 11 augusti 2009

På vindlande vägar i Californien

Hahahahaha. Som sagt, man vet inte vad som händer när man som vi inte gör några direkta planer. Vi styrde kosan mot Fresno men stannade i Visalia. En otroligt mysig stad.

Jag är kär. I AAA. Det är motsvarigheten till Motormännen. Vi ringer dem och berättar var vi vill sova, de kollar priser och tillgänglighet. Vi hamnade på Marriott och till ett superbra pris. Vi hängde vid poolen hela dagen och på kvällen strosade vi runt i staden. Anledningen till att vi hamnade i Visalia var att när vi kollade priser på ställen i Sequoia National Park var det inte särskilt prisvärt. Så där flög min romantiserade bild över vad vi skulle uppleva snabbt iväg. Å andra sidan hamnade vi på ett 4 stjärnigt hotel till priset av ett 2 stjärnigt.

Dagen efter så checkade vi ut och åkte upp till nationalparken. Vi såg dessa gigantiska träd som är mellan 2000-3000 år gamla. De upptäcktes för 200 år sedan i detta område i bergen. Alla blev som tokiga och började avverka. 1/3 av skogen försvann i ett nafs för att man skulle sälja virke. Men det var bara det att virket var inte särskilt användbart. Så, nu får vi vänta 2000 år till för att träden skall växa upp igen. Människan är förunderligt märklig. Vi såg också världens största träd. Sidney var säker på att han hade sett ett större träd efter vägen. Och var också väldigt tveksam till hur de kunde veta att just detta träd var det största. I hemlighet är också jag det.

Naturen är fantastisk runt oss. Vi ser massor av vackra berg, åkrar och djur. Vi ser också en baksida av USA som inte är vacker och jag börjar förstå att det faktiskt finns 40 miljoner amerikaner som inte har sjukförsäkring. Man undrar vad de lever av där de bor i skraltiga husvagnar mitt ute i ingenstans. Jag tycker det är hemskt men vad vet jag. De kanske är lyckliga på sin plats på jorden. (Man får nog inte skriva så. Människorna som bor där kanske inte har valt det själva och kämpar för att få pengar att räcka till både här och där. Många hispanics som plockar frukt och grönsaker på fälten är här illegalt och kan inte ge sig till känna för myndigheter. Vad skulle USA göra utan alla illegala invandrare undrar jag också.)

Efter Sequoia så drog vi oss till Fresno och det är en stad utan citykärna märkte vi när vi skulle försöka upptäcka den. Hur vi än åkte på gatorna så fanns det liksom inget att se, så vi styrde kosan mot ett Vattenland. Där lekte vi hela dagen tills värmen blev outhärdlig och vi hoppade in i bilen och ställde in gps:en mot Santa Cruz strax söder om San Francisco. Vi gick längs Boardwalken och kommersen ut mot piren och intog middag.

Nu ligger jag på ett riktigt trevligt hotel i Santa Clara, Silicon Valley som heter Avatar. I morgon skall vi inta San Francisco. Jag hoppas det går bra.

Inga kommentarer: