söndag 22 februari 2009

Ekonomi och annat tjafs

Om jag fick välja en talang att besitta och behärska till det yttersta så skulle det vara att ha ett ekonomiskt sinne.
Jag tycker nog själv att jag, generellt sätt, är rätt talanglös.
Alltså inte det att jag inte kan någonting utan mer att jag inte är stjärna på något, rätt halvbra på att göra många saker. Vilket inte heller är fy skam förstås!

Men jag skulle gärna briljera på att ha bra ekonomi!
Jag suger verkligen på det. Just kan det också ha att göra med att jag just nu tjänar nada pengar.
Nada...... niente......zip.......zero.

Dessutom känner jag mig ibland som Gabrielle i Desperate Housewives, jag vill att Niklas skall tjäna ännu mer pengar så jag kan göra av med dem, men han får absolut inte jobba mer. (Hoppas att ni fattar att jag överdriver och skarvar lite i detta inlägg förresten. Annars måste jag ju framstå som en knaskork, och det är jag inte, bara så ni vet)

Fast när jag tänker efter så har jag aldrig varit bra på att hålla i pengar. Det är precis som i den Magnus Uggla låten som jag inte kommer på vad den heter just nu men som handlar om när man......ja just ja, Kung i baren. När lönen kommer är man världens rikaste och när det är en vecka kvar till nästa löneutbetalning så äter man nudlar i påse.

Niklas och jag skulle lätt kunna stå och skämmas i lyxfällan på tv och alla skulle undra huuuuur man kan vara så oansvariga. Nästan.

Men vad jag skulle vilja, är att vara bra på att förhandla och göra sköna klipp och se när man skall köpa vad och ha koll på när det är bra köpläge på vad som helst egentligen. Ha skönt med sparad deg på banken och att det var självklart att göra budgetar på kommande semestrar och inte behöva äta hårtbröd i månader efter en semestervecka.

Jag har ändå blivit lite bättre på att förhandla priser här. I amerika alltså. Lyckades pruta priset på hyran på vårat hus med några hundra dollar, vilket jag är rätt nöjd över.

Nu skall vi se om jag har lyckats pruta till mig ett bra pris på flytthjälpen som vi fick offert på igår. Det skulle ju vara fantastiskt i så fall och kanske är det inte försent att bli en stjärna på ekonomi. Eller är det en gåva som man föds med?

Inga kommentarer: