tisdag 6 januari 2009

Old fashion dubbelmoral

Jag har en kompis här som är väldigt kristen. Men jag har ändå inte uppfattat henne som fanatisk även om hon går i kyrkan varje söndag och har en massa saker på gång hela tiden med kyrkan och de andra medlemmarna. Hon är annars väldigt modern i sitt tänk och man kan på intet sätt tro att hon är djupt involverad. Jag har mera tänkt att det är en "community" som ser efter varandra och som gör saker tillsammans. Tills igår. När hon berättar att hennes dotters killkompisar inte får vara på hennes rum. Dagtid ens.
Jag sa att det var jättekonstigt, vart skulle de då vara? Jamen, i köket och vardagsrummet. Jag frågade om det gjorde skillnad om de var ett helt gäng med kompisar. Men det gjorde inte det. Hon kunde se dem stå där i dotterns rum och snoka runt och få "hardon" om de såg några klänningar eller något som fanns omkring.
Jag påpekade att om hennes dotter ville göra något med dessa killar så skulle de nog hitta ställen för det ändå. Men det ville hon inte höra på. Det är vad jag kallar amerikansk dubbelmoral.

Annars har jag idag försökt att organisera lite bland alla papper och vara lite mer förberedd på saker. Det går sådär. Jag är inte så organiserad av mig har jag märkt, vill gärna tro det men nej. Inte alls faktiskt. Men jag mår väldigt bra när jag gör iordning papper och annat som ligger huller om buller överallt. Efter som checksystemet fortfarande är ett av de största sätten att betala räkningar med här så blir det lätt missöden och studsande betalningar och annat när man är oorganiserad. Så jag fick stå där och skämmas i dag när vi inte hade betalat dagisavgiften för december. Den hade studsat och då går det inte att försöka igen utan då är det kört.

Eftersom jag inte tjänar några pengar så blir man också lätt handikappad, jag har ju inte ens ett eget bankkonto här, så kan jag heller inte skriva några egna checkar. Så vi har några påskrivna hemma om det skulle hända något oförutsett. Är det inte gammeldags så säg!

Vad är det för fel på internet betalningar?

2 kommentarer:

Filippa sa...

Hur gammal är den här dottern? Jag har kompisar vars mammor är väldigt lika din beskrivning, fast inte riktigt lika extrem.
Barnvakts-Filippa

Anna sa...

Hej på dig! Dottern är endast 13! Dessutom finns det nog andra saker att oroa sig för tror jag.... Nåväl, det är tur att vi alla är olika!