måndag 25 januari 2010

Nesting och babyshower

Eftersom jag snart skall ha en bebis. Tiden har flygit fram. Det är 10 veckor kvar. 10 Veckor! Så har vi nu börjat att kolla in bilbarnstolar, vagnar och annat som måste till. Tanken var ju som sagt att vi skulle in i förrådet i Sverige och hitta dessa saker men. Det gick väldigt dåligt. Så, nu börjar vi från början igen.

Jag är ju ingen puttinuttjej direkt. Kan inte se att vår tjej har rosa puffärmar eller volangkjol om vi inte kombinerar det med ett nitbälte eller så. Här är det mycket svårt, nästan omöjligt att hitta mer neutrala kläder till tjejer. Eller bäddset. Eller vad det nu är man letar efter. Självklart finns H&M här, tack och lov, men det är ju kul med något annat också. Så igår var vi till en butik som heter Giggle. Ni måste bara kolla in den butiken! Finns hur mycket fint som helst. Tyvärr till hutlösa priser. Men såååååå fint!!!

Om man skall ha en bebis i Usa och har amerikanska vänner så hör det till att det hålls en "Babyshower". Detta är ett mycket vanligt tilltag. Och ett mycket obehagligt tilltag, om man är svensk. I alla fall är det så jag känner. Det skall alltså hållas en fest för min kommande bebis. Jag/bebisen skall få presenter och det skall göras roliga saker.

Mina vänner här har övertalat mig om att göra detta och motsträvigt har jag gått med på det hela. Däremot har jag lagt mig i mer än brukligt. Jag vill nämligen inte att vem som helst skall hålla i trådarna. Tydligen är det kul att förbereda detta för en vän så det har varit lite oenigheter om vem som skall göra det. Bakom min rygg såklart. Men, sen har det skvallrats i alla fall så jag vet. Och jag är glad att jag lade mig i.
Eftersom jag inte är en puttinuttjej så vill jag verkligen inte att det skall bli en puttinuttfest heller. Nu skall man ju såklart bara vara väldigt tacksam att detta görs. Men om nu folk skall lägga pengar på detta, tycker jag att det kan läggas på "rätt" saker. Ja, som ni hör tycker jag att hela upplägget är lite obehagligt. Men hoppas såklart att det blir kul i alla fall. Återigen ett studiebesök i en annan kultur.

En av tjejerna som ville göra detta och nu inte får, sa att då vill jag i alla fall ta med dig på en "registrery night" på en stor barnkedja. Detta betyder att jag skall gå omkring och önska mig saker och skriva ner dem i en bok de har och sen kan man köpa det till mig. Obehagligt. Känns som tiggeri på något sätt. Inte min grej. Så jag beklagade mig. Till en annan. Det skulle man inte göra. Det var bara att följa med. Så någon kväll här framöver skall jag alltså utsätta mig för detta. Osvenskt och obehagligt. Men jag tar seden dit jag kommer. Och hoppas att den affären har saker som jag gillar.

4 kommentarer:

V sa...

Och jag förstår precis. Jag kommer aldrig kunna gifta mig av den anledningen; att jag inte klarar av den typen av uppmärksamhet.

Hoppas du får det njutigt och att du får allt dyrt du kan önska ;)

KRAM

Anna sa...

å vi gifte oss utan fest...fast sen kom en mindre överraskningsfest som vi inte visste om i alla fall. Men jag behövde inte stå i centrum på något sätt i alla fall! Finns varianter som tur är! KRAM tillbaka

Anonym sa...

Kara Anna, en gang i varlden forstod jag hur du tycker. Men nu har jag bott har sa lange att det bara ar naturligt med seden. Om du vill ha nagot att saga till om vad du far sa borde du valja den butik du gar till. Glom inte heller att du kan ta tillbaka alla saker du far och i stallet fa butiks kredit.
kramisar
ann-margret

Anna sa...

Hej Ann-Margret!!!

Hur står det till? Bra hoppas jag! Du har rätt och jag förstår att man vänjer sig, det har jag gjort med många saker märker jag när vi får besök. Det är just dessa nya saker som jag ännu inte upplevt som känns märkliga!
Det vore så roligt om vi kunde få till en träff framöver!

Stor kram
Anna