tisdag 12 januari 2010

Hem ljuva hem!

Vi är hemma! Hemma. Jag smakar på ordet. Jo, visst är detta vårat hem. På riktigt. Det är här vi bor och lever. Och trivs. Vi har det ju för himla bra här. Ljuvligt. Jag skall tänka mer på det.

Flygresan var en mardröm. 4 småttingar runt 4-8 månader skulle jag gissa, höll gråtlåda hela vägen hem. Skulle inte säga något om jag såg att föräldrarna verkligen försökte få dem tysta men det var som om de blev förlamade av gråten och bara lät de stackars barnen skrika. Jag tänkte ett tag erbjuda min hjälp till att vyssja och vagga men var faktiskt för trött.

Vår hemresa började nämligen redan klockan tre på natten. Då vaknar vi av att Douglas kräks ner hela sängen, sig själv och Niklas. Sen kräks han tre gånger till på kort stund. Jävlar. Var det enda jag kunde tänka. Jävlar. Vi kommer inte komma ombord med ett kräksjukt barn. Sen sov jag inte mycket mer. Klockan 6 åkte vi från Hallstahammar. För eftersom sjuka människor stoppar bomber i kalsongerna så måste man numer vara på flygplatsen 3 timmar innan avgång för det har införts en extra säkerhetskontroll. Douglas kräktes inget mer. Vi tror att i kombination med för mycket sötsaker fick han någon slags resfeber. Kanske. Jag bryr mig inte så mycket. Jag bryr mig mest om att han inte kräktes något mer och att vi kunde komma hem. Hem.

Jag har också kommit in i min "boa" period. Jag vill ha massor av pengar och göra om här hemma. Ny soffa skulle jag vilja ha. Så vi kan ställa ner detta sofflik i källaren när barnen vill kolla på tv där nere. I vardagsrummet skulle jag vilja ha en lite lyxigare soffa, vuxen. Mer vuxen än vår Karlstad variant som är sönderspilld och sönderriven. Man kan tro att det varit tonårsfest. Ingen vill heller kännas vid vem som rivit sönder sidan på soffan.

Jag vill göra en mysig hörna åt bebisen i vårat sovrum. Följetången med Douglas säng fortsätter. Han sover fortfarande i spjälsäng med borttagen front. Han säger själv att han är stor nu och inte vill ha en bebissäng. Det har han ju rätt i. Vet inte riktigt vart jag skall börja bara. Kanske bara lägger på nya fina duken vi köpte i Sverige och har tulpaner på bordet. Det är ju inte fy skam det heller.

Inga kommentarer: