måndag 25 augusti 2008

Nybörjare

Herregud, jag som inte skulle blogga. Men efter noga övervägande och pådrivning från Sverige och vänner så inser jag att det kanske inte blir så dumt.

Just nu så ligger Douglas och sover efter att ha spenderat ca 1 1/2 timme hos pediatrics på förmiddagen och blivit uppdaterad med sina vaccinationer. Vi är så skyddade i Sverige mot sjukdommar och elände så jag tror inte att jag har förstått det alls faktiskt. Douglas fick 4 sprutor i dag......han var inte glad och Sidney ville inte vara med och se när någon skulle sticka hans lillebror så han gick ut och väntade i väntrummet. De förstår inte hur vi kan vara så friska i Sverige och som sagt så har jag nog inte förstått det heller men å andra sidan så är man ju hellre överförsiktig här än tar någon liten chansning alls. De vaccinerar t om mot vattkoppor! Är det någon som har aktuella diskussioner om vaccin i sverige, vad säger man om det?

I går hade vi två års kalas för lilleman också. Det var jättetrevligt och lagom precis som vi ville ha det. Douglas 2 närmaste kompisar var här med sina familjer och Niklas kollega med familj som flyttade till NY för ca 2 veckor sedan och har barn i samma ålder. Nu är de bosatta i Brooklyn men det ser jag inte som något hinder snarare något positivt så vi kommer till den delen av NY lite mer också!!

På torsdag skall Sidney på language screening på sin skola och har varit jätteorolig för det. Jag vet verkligen att det är viktigt med kommunikation men ibland blir det fel. Häromdagen när vi pratade om det så frågade jag varför han var så orolig och då kröp det ju fram. Han kunde ju bara engelska och svenska......ingen spanska......!!!! Usch vad dåligt man kan må som förälder. Han har hela tiden trott att han skall testas för spanska, egentligen inte jättekonstigt eftersom det finns så många spansktalande i området. Nu är det utagerat och jag hoppas att allt går bra på torsdag!

Tror också att det börjar bli lite mer höst här, det är inte lika hysteriskt varmt längre, det går att få lite svalt korsdrag och man behöver inte ha centraair på hela tiden. Jag längtar lite efter att ha jeans och långärmat (vet inte om jag ens kan ha mina jeans efter en lång och glassrik sommar så jag kanske inte skall hoppas för mycket)

5 kommentarer:

Chili sa...

Hej du nybörjare, jag tycker det går alldeles strålande för dig. Ska bli spännande att läsa om det där exotiska livet i N.Y - kontrasten till lunket i vår lilla by. Kramar Emma

Hanna sa...

ÄNTLIGEN! :)
Du har en trogen läsare på din blogg i varje fall, jag ska hänga här jämt och gneta om varje litet inlägg du gör!
Vattkoppsvaccin, det verkar ju super, usch va jobbigt det var när killarna hade vattkoppor. Vet ej varför man inte vaccinerar i Sverige? Här ska vi väl härdas, typ inte tro att vi är ngt, eller nåt, vad vet jag...
Längtar efter er så jag dör - kom hem!

camilla höglund sa...

Hej på dig!!
Kul att du oxå börjar blogga! Micke o Mari i Australien bloggar o den brukar jag läsa...jättekul att få ta del av deras vardagsliv, dom känns liksom närmare då....

Men lycka till o ha det så bra!!
Kramar från Camilla

Helen sa...

Hej Äntligen har du satt fart.Ska bli så kul att läsa om allt som händer er i ert underbara land.(som jag längtar tillbaka till)
Jätte många kramar Helen

Anna sa...

Tack alla! Jag hoppas att det blir bra. Och att något jag skriver om är lite intressant eller konstigt eller i alla fall berör lite?

Super många kramar till alla som jag längtar så efter!